Rogaland teater - forestillingen åpenbaringen

okt

Menneskets omgang med livet
Vi lever i en turbulent tid hvor det moderne mennesket er fanget mellom drømmer om paradis og undergangsvisjoner. Begrepene «Gud» og «Nasjon» er kommet tilbake med full kraft, behovet for å tro er større enn noensinne og alternative fakta florerer. Hva er sant og hva er virkelig? Og hvordan forholder vi oss til hverandre i et stadig mer polarisert samfunn? Dette er noen av spørsmålene som utforskes i Åpenbaringen.

Det er hyggelig å igjen kunne invitere til en medlemskveld på Rogaland teater.  Du kan kjøpe en billett til deg som medlem kr 150,-, ta gjerne med deg ledsager som betaler kr 300,- (ordinær pris er kr 335,-) Forestillingen starter kl 20.00 og spilles i teaterhallen, vi er på plass fra kl 19.00 med stand og utdeling av billetter

Gjennom tre parallelle historier møter vi et antall mennesker som på ett eller annet vis har fått et kall om å utføre et hellig offer – og et menneske som vender Gud ryggen.

En familiemann midt i livet, godt situert i det øvre samfunnslaget, får en åpenbaring om å utføre et hellig offer. Handlingen vil gjøre han misforstått i samfunnet og utstøtt av sine nærmeste: Han skal gi all sin kjærlighet og nærhet til en tiggerkvinne.

En slags «Kain og Abel» historie utspiller seg mellom et brødrepar. Søskenforholdet er preget av rivalisering og sjalusi både i forhold til å motta Guds kjærlighet og å vinne foreldrenes gunst. En 17 år gammel jente har fått et kall om utføre en terrorhandling. Mens tiggerkvinnen, den eneste som faktisk har vært troende hele livet, begynner å tvile.

I Åpenbaringen får vi se hva som skjer i møter mellom mennesker der tro og tvil, moral og empati, om hva som er godt og hva som er ondt gjør seg gjeldende. For noen kan åpenbaringen redde verden, for andre er det en åpning til helvetesgapet. Med beksvart og absurd humor blir sosiale spørsmål krysset med eksistensielle.

BLIR DU MED? fortløpende påmeldinger

02.10.2019 kl.20.00