Foredrag: «Slik hjelper du barnet å lære»

aug

Finansforbundet inviterer medlemmene sine til foredrag om barn og læring med Hanne S. Finstad fra Forskerfabrikken. Hvert medlem kan ta med en person ekstra, meld deg på og få både kunnskap, inspirasjon og praktiske ideer når det gjelder dette viktige temaet.

Hvert år tropper nye ivrige seksåringer opp, men allerede etter ett år er det mange som kjenner seg mislykket og dumme. Og etter ti år forlater 20–30 prosent grunnskolen uten å ha grunnleggende ferdigheter i skriving, lesing og regning," skriver Hanne S. Finstad i "Ditt smarte barn - slik hjelper du barnet å lære" (Stenersens Forlag, 2016).

Mestring på skolen og læreglede kommer slett ikke alltid av seg selv. Spesielt i matematikk er mange barn så redde for å gjøre feil at de slutter å ville regne. Hvordan kan foreldre selv hjelpe barnet sitt til å oppleve maksimal mestring i ulike fag og gjøremål?

Foredraget tar utgangspunkt i at alle barn er født med enorme muligheter. De kan lære nesten hva som helst. I hvilken grad de gjør det, avhenger av hva de opplever og omgivelsene de vokser opp i. Det som også er helt sikkert, er at det skjer noe i hjernen når vi lærer noe. Det vet alle. Likevel er hjernen ofte glemt når det er snakk om barnas utvikling.

Svarene på dette er bare noe av det du får på Universitetet i Stavanger denne kvelden. Vi er glade over å få Hanne S. Finstad på besøk, som kan fortelle deg hvordan barnas hjerne fungerer og utvikler seg, og om hvilke grep du kan ta for å stimulere ditt barns hjerne på riktig måte. Da vil barnet få det best mulige utgangspunktet for å lære å lese, skrive og regne matte - men også for å utvikle sin kreativitet, få god motorikk og, ikke minst, koble av og hvile.

Instruktørene på Forskerfabrikken, hvor Finstad er fabrikksjef, pleier å si: «I dag skal vi se på noen lærerike feil som er blitt gjort siden sist.» Og så kan vi klappe for feilen. Feilen blir en venn.

Du får mange praktiske tips og øvelser som vil skape læreglede og gi mestringsfølelse.

Foredraget er gratis og avholdes i Kjell Arholm huset på Universitetet i Stavanger  du finner også kart under program øverst i artikkelen

Velkommen!

30.08.2017 kl.1800 - 2000
Foredrag: «Slik hjelper du barnet å lære»