Juleølsmaking - historien og tradisjonen

des

Hva er juleøl? Bli med på juleølsmaking med Ølakademiet som hvert år tester øl for landets største avis VG.  Lær om smakene, juleøl til mat og serveringen.

Ingen andre land i verden har en så stor og stolt tradisjon rundt juleølet som Norge og før i tiden feiret man ikke jul, man drakk jul! Når vinteren var på innmarsj og mørket kom sigende, da skulle det brygges mørkt og sterkt juleøl, drikkes og ofres øl til gudene – for at solen skulle vende tilbake. Gulatingsloven var ikke nådig mot den som nektet å brygge øl – gjorde man ikke som kongen befalte, kunne man risikere landsforvisning!

Juleøltradisjonen har nok endret seg noe, men juleølets popularitet bare øker og øker. I 2018 ble det i Norge lansert over 300 ulike juleøl i landets butikker og på Vinmonopolet, hvorav 195 av disse var norskprodusert.

Bli med Ølakademiet på ølsmaking og lær mer om hva juleøl er, dets historie og tradisjon i Norge. Vi smaker oss gjennom et godt utvalg av årets juleøl, hvor du får kjenne stor variasjon i smakene. Du får også tipsene om hvilke juleøl man skal velge til julematen og hvorfor du bør velge akkurat disse. Hør om juleøltestene og hvordan de gjennomføres.

Ølakademiet,
Fredag 6. desember kl. 19.00

Finansforbundet dekker noe av kursprisen, men det påløper en egenandel.

Pris pr. medlem kr.: 450.-.
Ordinær pris kroner 645.-.

Faktura for egenandel på sendt på e-post etter at frist for påmeldinger er ute. Begrenset antall plasser. Varighet: 90 minutter. Sted for juleølsmakingen er ikke klar enda, da det blir bestemt ut fra antall påmeldte. Vi legger ut sted på nesttsiden så snart dette er klart. I tillegg vil det bli sendt ut info om til deltakerne i forkant av arrangementet.

06.12.2019 kl.18.00
Juleølsmaking - historien og tradisjonen