Fra problembarn til problemløser med Alexander Skadberg

okt

Bli med på et rørende foredrag hvor Alexander Skadberg forteller om oppveksten til to brødre og hvor alt ikke var som det så ut til.

Under foredragene får du være med inn i Alexanders verden, en verden hvor tiden har stått stille så alt for lenge og hvor alt som skal gjøres, helst skulle blitt gjort i går. Du får også bli kjent med den ”ene” personen. Den ”ene” personen som gjorde hverdagen til en hverdag fylt med mestring, mot og stå-på vilje. Tema som blir belyst under foredraget: ADHD, mobbing, rus, adopsjon og psykisk helse

Skadberg reiser Norge rundt og holder inspirerende foredrag om hvordan vi kan hjelpe barn og unge som sliter. Han setter fokus på spørsmål som: Hvordan kan vi se, høre og forstå barn bedre? Og hvordan kan vi passe på at barn og unge blir tatt på alvor?

Alexanders foredrag er basert på hans egen oppvekst. Han har hatt det tøft helt siden begynnelsen på barnehjemmet i Colombia, til han ble adoptert til Norge av en familie hvor ting ikke var slik de skulle være. Broren ble tidlig rusavhengig, faren var alkoholiker og moren prøvde alene å holde familien samlet.

Alexander har derfor vært i barnevernets søkelys siden tidenes morgen. Han er diagnostisert med AD/HD og har også en institusjonsplassering på CVen. 2012 var starten på noe nytt – det var da han skapte Alexanders Metode. Dette var starten på en tilsynelatende liten, men sprø idé. En idé som skulle ta et viktig tema til helt nye høyder, et tema som vi alle brenner for og er opptatt av – barns oppvekst og psykisk helse.

I foredragene ønsker han å lette på sløret. Han deler sin historie og innsikt, og hjelper barn og ungdom til å gå fra å være problembarn til å bli problemløsere ved hjelp av tiltak som faktisk virker, slik han har klart selv. Du blir kjent med personen som gjorde om sin utfordrende hverdag til en hverdag fylt med mestring, mot og ståpåvilje.

Alexander Skadberg brenner for å sette større fokus på barns oppvekst og psykiske helse. Han deler historien om sin egen vanskelige oppvekst og gir innsikt i hvordan vi kan hjelpe de som sliter mest ut av mørket. Det er ærlig, rått og inspirerende.

Dette foredraget er arrangeres i forbindelse med Verdens dagen for psykisk helse 10. oktober. Mer åpenhet om psykisk helse kan føre til: At det blir lettere å dele tanker med andre, og å gi og få støtte. Vi får et mer inkluderende arbeidsmiljø, skolemiljø, nærmiljø og et rausere samfunn. Det blir mindre tabu og skam forbundet med psykiske utfordringer, samt å styrke den psykiske helsen.

Kurset blir holdt via Teams. Vi sender ut en link for Webinaret til alle påmeldte, kort tid før foredraget.

I etterkant av kurset sendes det ut en evaluering ved bruk av verktøyet Questback. I evalueringen fremkommer hjemmelen for undersøkelsen samt hvor lenge resultatene vil bli oppbevart.

08.10.2020 kl.17.00
Fra problembarn til problemløser med Alexander Skadberg