Chaplin: Diktatoren på Rogaland Teater

des

CHAPLIN: DIKTATOREN
av Charlie Chaplin
For første gang på en norsk teaterscene!

Chaplin: Diktatoren er den legendariske Hitler-parodien som teaterstykke. Det er parodien som politisk striptease, men også den gripende fortellingen om de små mennesker som kommer i klemme når brutaliteten hersker.

Medlemmer i Finansforbundet kan kjøpe billetter til forestillingen
1. desember kl 20.00 til kr 315
(ord.kr 370).

Diktatoren er historien om tiden mellom to verdenskriger. Et intermesso hvor galskapen slet seg løs, friheten gikk på nesen og menneskeheten fikk seg noen spark bak. Adenoid Hynkel er Tomanias maktglade og brølende diktator. Men han har en dobbeltgjenger: en forfulgt, liten jødisk barberer med hukommelsestap. Mens diktatoren drømmer om verdensherredømme og planlegger å invadere nabolandet Osterlich, drømmer barberen om en verden i fred.

Diktatoren er hylende morsom, men også skremmende relevant i en tid hvor det anes autoritære trekk i både unge og gamle demokratier. Heldigvis er Diktatoren også stadig relevant fordi Chaplins komiske geni fremstår strålende intakt. Chaplin utfører en utrolig balansekunst i Diktatoren. Det er parodien som politisk striptease, men også den gripende fortelling om de små mennesker som kommer i klemme når brutaliteten hersker.

Manuset er ført i pennen av Line Hofoss Holm og Morten Joachim, sistnevnte er også regissør, og kommer til omhandle både selve filmen Diktatoren og en biografisk vinkling av Chaplin. Skuespiller Lars Funderud Johannessen.

01.12.2017 kl.20.00
Chaplin: Diktatoren på Rogaland Teater