Felles konferanse for Østfold, Vestfold, Buskerud, Telemark og Agder

mar

Å delta på tillitsvalgtkonferanse er en viktig del av det å være tillitsvalgt. Her finner du en arena for erfaringsutveksling på tvers av bedriftene, kompetansepåfyll, motivasjon og hyggelig samvær.

Konferansen som er for alle tillitsvalgte og kontaktvalgte i avdelingene Østfold, Vestfold, Buskerud, Telemark og Agder blir på Scandic Sørlandet som ligger like ved Dyreparken i Kristiansand 14 og 15. mars. Rom på hotellet bestilles til alle og det legges opp til at deltakere som har reisevei lengre en 2.5 time kan komme til kvelden 13.mars hvor det er felles middag kl 20:00

Forbundsleder Pål Adrian Hellman kommer til konferansen

Tema som så langt er valgt for konferansen

Kompetanse for fremtiden
«Alle» snakker om kompetanse. Finansforbundet har lenge vært bekymret for at finansnæringen har byttet i stedet for bygget kompetanse blant sine ansatte. Dette er en trend som vi ser tegn til at snur hos noen bedrifter. Hvordan skal vi bidra til at bedriftene og næringen legger til rette for livslang læring? Skal «alle ha en master», eller tenker vi andre modeller. Finansiering? Hvordan sikre at alle får muligheter?

Velferdsordninger fremover
Vi ser en gryende debatt om dagens velferdsordninger er de riktige når vi ser noen år fremover. Blant annet når det gjelder spørsmålet om vi som nasjon har økonomisk bærekraft til å videreføre alle ordningene på dagens nivå.  Som fagforening bør vi han noen synspunkter på veien videre. Trusler og muligheter.

Særlig ser vi at debatten om sykelønnsordningen og mulige karensdager kan komme opp da både NHO og flere ungdomspartier har tatt til orde for endringer. Har vi som fagbevegelse reell innflytelse på dette fremover. Både i lys av lavere organisasjonsgrad, og at vi ikke får til en bred debatt om velferdsmodellen men blir møtt med endringer/svekkelse «her og der».

Likestilling
Bakgrunnen er blant annet at finansnæringen blir sett på som en versting blant næringer når det gjelder likelønn. Flere bedrifter har derfor satt i gang egne tiltak for å bedre forholdet både va gjelder lønn og lønnsutvikling samt bidrag som skal øke andelen med kvinnelige ledere i selskapene. Dette er gode initiativ, men er det nok?

Finansforbundet og Finans Norge satte ned et fellesutvalg for å se på de store lønnsforskjellene mellom kvinner og menn i finansbransjen, og komme med forslag til tiltak. Rapporten foreligger nå.

Tariff for fremtiden
Tariffsystemet i finansnæringen gir mulighet for fleksibilitet og tilpasninger i forhold til de ulike bedriftene. Likevel er det tegn som tyder på at det kan være rom for å se på systemet og bestemmelser:

• Noen av de nye og mindre aktørene i næringen mener at systemet er for rigid og «dyrt».
  • Dyrt er et argument som flere aktører bruker. Særlig knyttet til kompensasjonsordninger for avvikende arbeidstid.
  • «Digitalisering endrer alt»
  • Arbeidsgiverne i finansnæringen ønsker å fjerne ordninger som gir eldre arbeidstakere mer fritid.

Er tiden inne for at vi tenker nytt når det gjelder hele avtaleverket? Er det områder som vi bør se i et nytt lys gitt dagens utfordringer? Er det områder som vi ønsker å styrke i avtaleverket?

Per Arnstein Aamot som er administrerende direktør i Dyreparken Utvikling AS holder foredag på første dag av konferansen. Vi skal også på en uforglemmelig tur i Dyreparkens Afrika.

Tillitsvalgte fra de enkelte avdelingene har en egen samling første time av konferansen 15. september. Vi inviterer dere til å komme med innspill på tema som dere er spesielt opptatt av i hverdagen. (det sendes egen mail om dette)

Adrian Lund som på kort varsel måtte melde avbud til høstens konferansen i Drammen kommer og avslutter konferansen. Mange kjenner han fra realityseringen 71˚ Nord. Adrian er hardt rammet av Tourettes, men han har lært seg å snu de negative hendelsene til noe positivt. Adrian er ekspert på å utfordre sine egne komfortsoner, og vet hva som skal til for å mestre ting i livet – tross de utfordringene han har i sin hverdag. Som foredragsholder prøver han å inspirere deg til å følge drømmer du ikke visste du hadde, og overbevise om at alt er mulig så lenge du tør å tro på deg selv!

Transport
Vi oppfordrer alle til å reise kollektivt og til orientering så er her litt togtider til Kristiansand

13.mars
Oslo 14:25 – Drammen 15:00 – Kristiansand 19:03